Tuesday, 24 May 2011

Perniagaan Antarabangsa (Perdagangan Tingkatan 4)

Maksud Perniagaan Antarabangsa

ü  Perniagaan antarabangsa ialah kegiatan jual beli yang dijalankan antara penduduk sebuah negara dengan penduduk negara lain.
ü  Ia melibatkan import, eksport dan entrepot.
ü  Kedua-dua perniagaan import dan eksport terdiri daripada import dan eksport nyata dan
tak nyata.

Faktor Wujudnya Perniagaan Antarabangsa

Ø  Perbezaan sumber alam semulajadi
Ø  Perbezaan kos pengeluaran.
Ø  Hubungan antarabangsa
Ø  Perbezaan tahap teknologi antara sesebuah negara

Kepentingan Perniagaan Antarabangsa

Kepentingan Kepada Pengguna
-       Dapat memenuhi keperluan dan kehendak  pengguna
-       Dapat mempelbagaikan pilihan yang beraneka jenis dan jenama
-       Dapat menggunakan barang yang berkualiti pada harga yang rendah
-       Meningkatkan taraf hidup kerana wujudnya banyak peluang pekerjaan.
-       Menambahkan pengetahuan dan pengalaman kerana pendedahan kepada teknologi yang baru.

Kepentingan Kepada Pengeluar
-       Meluaskan pasaran- dapat meningkatkan jualan/ untung bertambah
-       Membolehkan pengeluaran secara besar-besaran
-       Kos pengeluaran dapat dijimatkan dan keuntungan meningkat
-       Pertukaran pengetahuan dan teknologi meningkatkan produktiviti dan kualiti barangan
-       Lebih banyak sumber bahan mentah diperolehi
-       Dapat menikmati ekonomi bidangan

   Kepentingan  Kepada Negara
-       Menambahkan pendapatan Negara dan hasil kerajaan melalui duti kastam
-       Memupuk persefahaman dan kerjasama antarabangsa
-       Mendapat pertukaran asing- memperbaiki imbangan dagangan
-       Mengurangkan pengangguran dengan wujudnya banyak peluang pekerjaan
-       Mengatasi masalah kekurangan bahan mentah dan tenaga pakar
-       Kos pengeluaran dapat dikurangkan dan kualiti barang dapat dipertingkatkan

 

No comments:

Post a Comment